Sosiopaten Arve Stallvik i kjent stil om konkurranse imarkedet

Innledningsvis er det komisk å se Stallvik som selv har misbrukt flere tusen åndsverk, forsøke å påberode seg et slags norsk patent på route66.

Forøvrig kjører Stalivik på med de sedvanlige fraser og påstander med sine korrupte guider (som helge njå og tor anders søfteland) som sannhetsvitner. Og den nedlatende beskrivelsen av søriøse voksne menn some “problembarn” er jo blitt typisk for hvordan Stallvik behandler både egne arbeidere, konkurrenter, og kunder.

Forøvrig vet vi jo nå at Stallvik tapte denne saken fullt ut.

 

———————-

Beskyldes for å kopiere Route 66-tur

TØNSBERG: I høst startet MC-frelste Vegard Saga fra Tønsberg og to kamerater et selskap som selger motorsykkelturer langs legendariske Route 66 i USA. Nå beskyldes de for plagiat.

 

VIL GÅ TIL SAK:

VIL GÅ TIL SAK: Norwegian Multimedia-gründer Arve Stallvik mener Saga og Explorify har kopiert hans konsept, og har sendt prosessvarsel. (Foto: Østlendingen)

STRIDENS KJERNE:

STRIDENS KJERNE: For mange er dette selve Drømmen: Kjøre motorsykkel gjennom USA på Route 66. (Foto: Explorify)

 
 

I fjor høst fikk Vegard Saga og to kamerater oppfylt en stor drøm: Motorsykkeltur langs Route 66 i USA. De meldte seg på hos route66usa.info. Og gledet seg stort.

– Jeg hadde sluttet å røyke, og dette var premien fra kona, å få dra på en slik tur. I et halvt år satt jeg og leste programmet gang på gang, og kunne nesten ikke vente.

Turen ble imidlertid ikke helt som han hadde tenkt seg.

– I starten av turen fikk vi høre at «dette er ikke noen ferie». Vi kjørte fra seks om morgenen til fire på ettermiddagen. Det ble veldig lange dager og ikke så mye tid til å hygge og sosialt samvær. Jeg synes det ble hektisk og stressende, og var ikke fornøyd med opplegget, sier han.

Ville starte eget selskap

Vel hjemme, bestemte han og kameratene Andreas Holmen og Andre Patay seg for å starte med egne turer.

– Vi tenkte at man kunne gjøre dette på en måte som var mer sosial og hyggelig, og mindre stressende, sier Saga.

Det var én hake ved planen: Da kameratene satt i Los Angeles og ventet på leiesykler, fikk de utdelt et deltagerskjema. Det siste punktet handlet om at deltageren forpliktet seg til ikke å kopiere turkonseptet eller formidle det til noen konkurrenter av turoperatøren. De skrev under.

Ut og reise? Sjekk vår reiseportal

– Vi hadde overhodet ingen ide om å starte noe eget på det tidspunktet. Dessuten hadde vi ikke fått kjøre hvis ikke vi underskrev, sier Saga.

Mottok prosessvarsel

Da tanken om eget selskap senere dukket opp, kontaktet de advokat for å være på den sikre siden. Advokaten forsikret dem om at slike turer kunne man ikke ha enerett på, og Saga og kameratene startet selskapet Explorify.no.

Det likte imidlertid ikke turoperatøren guttene hadde reist med.  19. desember mottok Explorify et prosessvarsel fra Norwegian Multimedia, selskapet som eier route66usa.info, representert ved gründer Arve Stallvik.

I prosessvarselet heter det:

«Norwegian Multimedia AS (….) opplever at selskapet Explorify gjennom markedsføring av tilsvarende turer dels krenker Norwegian Multimedia AS’ rett til varemerke og domenenavn, dels bryter avtale om ikke å opprette virksomhet i konkurranse med Norwegian Multimedia».

Domene og varemerke

Explorify har tatt domenenavnet route66us.no. Dette mener Norwegian Multimedia er til forveksling likt deres eget domenenavn, route66usa.no, og klager Explorify inn for Norid (registreringsenhet for domenenavnet .no).

LES OGSÅ: 100 Harley og tre gitarister i herlig symfoni.

I sitt tilsvar skriver Saga at «Explorify har registrert domenene route66us.no og route66us.info siden dette relaterer seg til selskapets kjernevirksomhet ». De legger til at det offisielle navnet på Route 66 er Route 66 US, og at det står på nesten samtlige Route 66-skilt i USA.

Også varemerkeloven mener Norwegian Multimedia AS at Explorify har brutt, ved at det er fare for forveksling. Explorify svarer at virksomheten og navnet er svært forskjellig fra Norwegian Multimedia, og at det ikke foreligger noen forvekslingsfare.

Markedsføringsloven

Norwegian Multimedia AS mener Exporify ved opprettelsen av selskapet også har brutt markedsføringsloven, ved å etterligne NMs kjennetegn.

Explorify reklamerer på sine nettsider at de samarbeider med tur- og utleiefirmaet Eagle Rider, som leier ut Harley-Davidson. I prosessvarselet mener Norwegian Multimedia dette er en falsk påstand. De hevder å ha vært i kontakt med Eagle Rider, som skal ha benektet kjennskap til Explorify.

Saga skriver i tilsvaret at han kan dokumentere at de har en partneravtale med Eagle Rider.

Videre påpeker han at Route 66 er en generisk destinasjon, som ingen aktør kan påberope eksklusivitet til.

Avtalebrudd

I det siste punktet fra Norwegian Multimedia hevder de at Explorify-gründerne har brutt avtalen om ikke å starte konkurrerende virksomhet.

Her svarer Explorify at dette var et skjema deltagerne ble forelagt og ble tvunget til å signere for å kunne delta på turen. De hevder en «avtale» aldri har foreligget og at dette «Participant Statement» verken har juridisk relevans eller rettslig kraft.

– Ikke kopi

– Varselet om rettslige skritt kom svært overraskende, sier Saga, som tilbakeviser påstanden om kopi.

– Vi har kun tre av de samme byene på programmet, vi har en ekstra dag og vi samarbeider med Eagle Riders. Vi har også andre severdigheter og hoteller, og  kortere dagsetapper. Vi har som slagord at «Veien er halve opplevelsen». Like spennende er settingen rundt, sier Saga.

LES OGSÅ: Trenger fortsatt Harley-Davidsons

Han mener Norwegian Multimedia med dette tar alle midler i bruk for å hindre konkurranse.

– Med visse variasjoner handler disse turene i bunn og grunn om Route 66. Ingen kan ta patent eller påberope seg rettigheter i forhold til Route 66, sier Saga.

Selskapet planlegger sin første tur i juni, og elleve turer i 2012. De har allerede fått påmeldinger, uten at han vil ut med antall.

– Ingen gullgruve

Arve Stallvik i Norwegian Multimedia mener fakta er helt klare i saken.

– Vi kan synes, føle og mene hva vi vil i denne saken, men faktum er for det første at disse tre guttene har brutt kontrakten de skrev under på, for det andre at de har brutt med god forretningsskikk og  markedsføringsloven. Når de har lagt seg så tett opp til vår nettside, så er det klart at de ønsker å forvirre, sier Stallvik, og fortsetter:

– Mange tror disse turene er en gullgruve. Det er mange som prøver seg. Vi har imidlertid jobbet knallhardt i ni år med dette, har 1000 deltagere hvert år og stor suksess, sier Stallvik.

Når det gjelder de tre guttenes opplevelse av et altfor  hektisk program, mener Stallvik det tvert imot var guttene som var merkelige.

– Jeg fikk høre av guiden at de oppførte seg litt som problembarn, eller cowboyer. De er nok blendet av gull-rushet. Det er ikke riktig at programmet var så hektisk. Vi har to til tre kjørefrie dager både i Hollywood, Las Vegas, Grand Canyon og Chicago, sier Stallvik.

– Fullstendig latterlig

Det finnes en tredje aktør i dette markedet. Bergenseren Trond Moberg  startet med motorsykkelturer på Route 66 i 1999. Han er klar på hva han mener om saken:

– Det er fullstendig latterlig at Stallvik ønsker å gå til sak. Hvem som helst kan starte opp, ingen har eksklusiv rett til Route 66. Jeg oppfordrer heller folk til å starte, og synes det er bra med konkurranse. Jeg er mer opptatt av at de som arrangerer turer gjør det på en ordentlig måte.

Moberg synes saken blir ekstra absurd av at Stallvik var med på en av hans turer og startet et tilsvarende selskap selv rett etterpå. Men han understreker:

– Jeg hadde ikke noe imot det heller.

– Et helt annet konsept

I tilsvaret til Stallvik trekker Explorify det som et poeng nettopp at Stallvik selv startet med sine turer etter å ha deltatt på Mobergs tur: «Det (kan) dokumenteres at Stallviks virksomhet hadde sin opprinnelse i at han kopierte både turkonsept og turprogram fra ATM AS/ Route66.no (Mobergs selskap)».

– Det er riktig at jeg var med på en av Mobergs turer for 10 år siden. Jeg skrev imidlertid ikke under noen avtale om at jeg ikke kunne starte konkurrerende virksomhet. Dessuten var turene  jeg startet i 2004 et helt annet konsept enn Mobergs. Turene var mye lengre og med helt andre opplevelser. Vi la  blant annet til to til tre dager både i Hollywood, Las Vegas og Grand Canyon, noe Moberg ikke gjorde. Det kan ikke sammenlignes, mener han.

– Hvor originalt er konseptet?

Advokat Terje Dahl Svendsen hos Tenden advokatfirma er spesialist på såkalte immaterielle rettigheter. Han vil ikke kommentere denne saken konkret, men uttaler seg på generelt grunnlag.

– Dette dreier seg om lover som beskytter immaterielle produkter: varemerkeloven, lov om opphavsrett og markedsføringsloven. Spørsmålet er om det er en etterligning og forbrukerne kan forveksle «produktene». Samtidig har man motsatsen: Ingen har for eksempel enerett på charterturer til Syden, forklarer Dahl Svendsen.

I den vurderingen er det blant annet viktig hvor originalt konseptet er.

– Har det opprinnelige konseptet konkrete, særpregede elementer? Er det veldig originalt? Er man for eksempel først ute i verden med ett eller annet, har man sterkere vern, sier Dahl Svendsen, og tilføyer:

– Ingen har enerett på en generell idé om å kjøre rundt i USA på sykkel.

– I utgangspunktet er avtaler bindende

Når det gjelder avtalen Saga og kameratene skrev under på, opplyser Dahl Svendsen at avtaler i utgangspunktet er bindende.

– Men i visse tilfeller kan det kan være grunner til at avtaler kan settes til side. Kanskje oppfattes de som urimelige, for eksempel ved at de går langt utover de rettigheter den som lager avtalen har.

For å ta et eksempel: Hvis du skriver under på en avtale på at du aldri skal få gå på Torvet i Tønsberg, vil det være et altfor stort inngrep fra den som krever det i avtalen, sier Dahl Svendsen.

Advertisements